Thursday, 10 November 2011

Lemang Oh Lemang

Assalamualaikum 


Hari ni PCB  Nak Kongsi Satu Makanan Tradisional Yang Agak Susah Sedikit Nak Sediakan 

hehehee ( padahal kat tepi jalan pun banyak jual :p )

Tahukah anda membuatnya? 

jeng jeng jeng 

hehehe


 ni lomang kek kampung wan den :)


Bahan bahan yang perlu ada ialah.

1.      Buluh (bukan buluh perindu tau hehehe )

2.      Daun pisang

3.      Beras pulut

4.      Santan

5.      Kayu dan Api

6.      Tiang besi (untuk dirikan lemang)

Proses proses yang PCB lakukan

  • Gulung daun pisang dan masukkan ke dalam buluh
  • Campurkan beras pulut bersama Santan dan kacau sebati
  • Kemudian masukkan beras bersama santan ke dalam buluh (jangan sampi penuh sgt,agak2 sudah)
  • Ambil lebihan daun pisang untuk menutup bahagian atas buluh seperti gambar di bawah.

Pzzz ini bukan tangan pcb tau hehehe









Ini hasilnya…….



Setelah itu boleh lah di letakkan di tempat pembakaran lemang

Lihat gambar di bawah
 "

"
"

Letak lemang perlu berhati hati supaya lemang tidak rebah ke bumi



Tegakkan buluh macam ini supaya pembakaran lemang itu sempurna
(bukan rokok sempurna hijau ok )



Pembakaran lemang mengambil masa 3 atau 4 jam bagi pembakaran sempurna dan ianya 

boleh di makan dengan rendang ,gula , milo pun boleh..errkkk.

 ikut selera tekak masing-masing la ye.. :)




Ehhhh siapa pulak yang ambil gambar pcb ni hehehe alamak kantoi sudah 


 * kita perlu pusingkan perlahan-lahan dan bahagian yang belum berubah warna perlu di letakkan dekat dengan api supaya beras yg di dalam buluh itu masak sama rata.


Satu jam kemudian….. lemang dah mula bertukar warna


 masak juga akhirnya :)

Setelah 3 jam setengah membakar akhirnya semua lemang dah siap masak dan boleh di angkat dan di makan. Nyam nyammmmmmmmmmmm :)


Pesanan dari penaja a.k.a PCB

Kalau lemang itu tak menjadi, baik anda segera pergi cari di kedai tepi jalan tau .takut 

kempunan pulak nanti heheheheh.
Selamat muncuba kawan – kawan..



p/s : korang suka makan lemang tak :)


TATA =)

5 comments:

Odah + One = OdahOne said...

slama ni tau mkn jek xtau nk wat...ssh gak ek...beli lg senang...hoho

PapaComelBulat said...

odah : PCB selalunye pun pandai makan je :)
kalau nak suruh PCB buat memang payah..hehe

kakngah said...

den suko kepalo lomang.
dapek yg paneh2..
mak ai! sodap!

Anonymous said...

nape muka PCB mcm tu ?? rela ke terpaksa tu bakar lomang...hehehe

tukang komen : mama nia... :P

hafeez said...

Enterframe nampak.. :-)